Ľudia z jej okolia a aj odborných kruhov poznajú Moniku Hamed ako ženu mnohých tvárí, multifunkčnú manažérku a kreatívca. Svoju všestrannosť aplikuje v tretej najväčšej investičnej skupine na Slovensku, kde vybudovala a vedie marketingové oddelenie.
Monika využíva skúsenosti nielen z marketingu, ale aj interiérového dizajnu, grafiky, no dokáže navrhnúť aj šperk na mieru. Vo svojej marketingovej praxi prepája krásu a pragmatizmus a aj vďaka tomu sa jej kreatívna rozcestovaná duša dokázala usadiť na Slovensku a presadiť vo svete financií.
Keď sa človek pozrie na vaše profesionálne aktivity, dalo by sa povedať, že ich spája „krásno“. Ako to je?
Marketingu sa venujem už dve dekády a vždy ma bavilo prepájať krásu s úžitkom. Chcem ľuďom dopriať pocit zážitku aj z úplne obyčajných vecí. Rada prenášam krásno do fyzickej formy, preto ma najviac baví dizajn, grafický aj ten interiérový.
Ste kreatívna slobodná duša, ktorá sa zrazu usadila v serióznej slovenskej firme. Nie je to zväzujúce?
Úprimne? Zlákali ma na Kubu. Pracovala som pre zaujímavé spoločnosti, ale toto bol unikát. Na Slovensku s tým nikto nemal skúsenosti. Na začiatku som sa musela popasovať s tým, že taký klasický marketing Proxenta nemala. Spoločnosť rástla, pribúdali projekty a aj potreba správne uchopiť komunikáciu a dať jej smer. S Kubou to však bolo oveľa väčšie dobrodružstvo. Robiť marketing v krajine, kde v komerčnej forme neexistuje, bol poriadny oriešok, ale ja nemám rada ľahké veci. A aj keď nás množstvo vecí ešte stále prekvapuje, trúfame si byť ako partner súčasťou havanského triatlonu či predajných veľtrhov.
Na Kube ste rozbehli továreň s cukrovinkami. Ako sa vám podarilo poňať túto úlohu z pohľadu marketérky?
Vyrábame tu sušienky, oplátky a plánujeme aj produkciu raňajkových cereálií či ďalších cukroviniek. Na Kube treba zabudnúť na poučky, ktoré fungujú v Európe. Kubánci sú iní, žijú pre dnešný deň, milujú život a myslia srdcom. Našou výhodou je, že milujú sladké. Je radosť promovať produkt, ktorý im na trhu dlho chýbal. Na druhej strane sa musíte naučiť myslieť ako Kubánci, spoznať ich históriu, zvyky, aby ste to vedeli preniesť na obal. Aby z vašej práce sršala Kuba.
Odkiaľ k vám prichádzajú nápady?
Pri tvorbe obalov ma inšpiroval južanský temperament miestnych aj tamojšie nástenné maľby „murales“. Kuba vie byť farebná, hravá, veselá, plná emócií. A to všetko má cítiť človek aj z našich produktov. Na prvý pohľad nielen obaly reprezentujú exotiku a jedinečnosť tejto krajiny, ale aj tvar sušienok a ich detaily. Naším cieľom je, aby ich domáci považovali za svoje. A aby to bola zároveň jedna z vecí, ktorú si turisti so sebou zbalia do kufra, pretože im bude pripomínať Kubu.
Znie to všetko veľmi náročne. Ako si dobíjate baterky?
Nie je pre mňa ľahké úplne vypnúť. Asi ako pre každého, kto pracuje kreatívne. Nápady mi v hlave lietajú 24 hodín denne, a tie najlepšie prichádzajú často v najmenej vhodnom čase – napríklad v sprche či cestou na dovolenku. Aby som si oddýchla, potrebujem sa geograficky odstrihnúť. Mne to ide najľahšie na ostrovoch a je jedno, či sú stredomorské alebo severské. Ale aj tak potrebujem vždy pár dní na to, aby som skutočne vypla. Keď nemôžem cestovať, behám. Keď si unavím telo, prečistí sa mi hlava.
Rozprávate sa doma o peniazoch?
Peniaze u nás rozhodne nie sú tabu. Mám dvoch synov a otvorene sa rozprávame o hodnote peňazí, finančnej samostatnosti aj investovaní. Obaja už majú svoje prvé investičné skúsenosti za sebou. Starší je teraz na vysokej škole v Holandsku a financuje si ju sám, snaží sa pokrývať si aj náklady na život. Získal študentskú pôžičku, z ktorej časť investoval, aby mal na budúce výdavky. Som hrdá, že je taký samostatný a zodpovedný. Aj vďaka tomu vidím, že naše rozhovory mali význam.
Zaužívané je ešte stále tvrdenie, že investovanie je najmä pre mužov. Je už zastaralé?
Vychádza skôr z minulosti, z niekdajšieho nastavenia spoločnosti, keď bol živiteľom rodiny v prvom rade muž, mal často jediný príjem v domácnosti, a tak rozhodoval aj o peniazoch. Dnes sa to už, našťastie, obracia a vyrovnáva. Finančnú slobodu potrebuje rovnako muž aj žena. Je vidieť posun k akejsi investičnej rovnováhe. Ženy naberajú investičné sebavedomie, čo je skvelé.
Prečo by mali ženy investovať?
Je jedno, či ide o ženu alebo muža. Žiť v prítomnosti je skvelé, no šťastie praje pripraveným, a tak by každý mal premýšľať aj nad tým, ako si zachovať svoj životný štandard aj v budúcnosti. Investovanie dobre poslúži na vytváranie finančného vankúša, ktorý môže neskôr pomôcť v akejkoľvek nečakanej alebo aj plánovanej životnej situácii a zároveň pre nadobudnutie finančnej slobody, s ktorou sa ľahšie dýcha.
Akú investičnú radu by ste nám dali?
Začnite investovať. Hneď. Nechajte si poradiť od skúsených odborníkov a nepočúvajte „zaručené rady“ niekoho, kto s investovaním skúsenosti vlastne ani nemá. Dnes ide o jednoduchú finančnú službu, ktorá je dostupná aj online. Vy si vyberiete sumu, ktorú budete investovať podľa možností vášho rozpočtu. Diverzifikujte svoje investície a nestavte všetko na jednu kartu. Budujte si svoju finančnú slobodu. Dodá vám sebavedomie a zbaví vás ekonomického stresu.