Magazín o investovaní

Média

do akej nehnuteľnosti investovať

Kožík na Trend konferencii
Chceme zachovať genia loci lokality, v ktorej staviame

Má sa Bratislava rozvíjať do šírky alebo skôr zahusťovať? Čo je potrebné zmeniť, aby sa stala modernou európskou metropolou? Ako v nej zvýšiť dostupnosť bývania? A aké projekty budú formovať novú tvár Bratislavy v najbližších rokoch? To sú len niektoré z otázok, na ktoré hľadali odpovede najväčší slovenskí developeri na každoročnej TREND konferencii „Reality a Development“, ktorá sa konala 19. mája v bratislavskom hoteli Radisson Blu Carlton.

Bratislava sa v posledných rokoch dynamicky rozvíja a stále v sebe skrýva obrovský potenciál na ďalší rozvoj. Zhodli sa na tom zástupcovia štyroch veľkých developerských spoločností – J&T Real Estate (JTRE), Penta Real Estate, Proxenta a Lucron Group – ktorí spoločne diskutovali o novej tvári hlavného mesta. Dôkazom je aj to, že priamo v meste ešte stále existujú plochy, vhodné na ďalšiu transformáciu. Podľa Pavla Pelikána, výkonného riaditeľa JTRE, je to pre Bratislavu vynikajúca príležitosť, ktorú treba správne uchopiť a priniesť do týchto lokalít vhodné funkcie. K tomu, aby sa Bratislava skutočne o pár rokov mohla stať modernou, odvážnou a silnou metropolou, je ale potrebné urobiť ešte veľké množstvo zmien. Tou najzásadnejšou je zmena územného plánu, po ktorej volajú všetky zainteresované subjekty.


Všetky naše projekty sa snažíme budovať v symbióze s miestom, na ktorom vznikajú a s úctou k jeho histórii.

Najväčší hráči na developerskom poli si plne uvedomujú svoj diel zodpovednosti za budúcu podobu hlavného mesta. Už dnes preto prinášajú do mesta modernú a udržateľnú výstavbu, kvalitnú architektúru aj hodnotný verejný priestor.  Kým JTRE, Penta aj Lucron budujú v Bratislave komplexné mestské štvrte kombinujúce v sebe rôzne funkcie, Proxenta sa sústreďuje prioritne na rezidenčnú výstavbu s cieľom doplniť to, čo mestu chýba v konkrétnej lokalite. Všetky naše projekty sa snažíme budovať  v symbióze s miestom, na ktorom vznikajú a s úctou k jeho histórii,” vyjadril sa Pavol Kožík, majiteľ a generálny riaditeľ skupiny Proxenta a dodal:  “Je pre nás dôležité zachovanie genia loci miesta, na ktorom staviame. Chceme v ňom opäť zakoreniť tradície, ktoré rokmi vymizli a ktoré si myslíme, že tam patria. Napríklad, v projekte Kesselbauer, ktorý staviame v centre Bratislavy, sme sa rozhodli vyčleniť priestor pre vznik pekárne.” Tá na tom istom mieste fungovala až do šesťdesiatych rokov minulého storočia. Založil ju v polovici 19. storočia vychýrený bratislavský pekár Alexander Kesselbauer. Meno pôvodného majiteľa sa stalo tiež inšpiráciou pri hľadaní názvu pre tento projekt.

Do histórie lokality načrel developer aj pri hľadaní pomenovania pre ďalší z projektov, ktorý momentálne pripravuje v Devínskej Novej Vsi. V blízkosti prírodnej rezervácie Štokeravská vápenka vyrastie rezidenčný komplex Stockerka. “Bude to veľmi komunitný projekt. Ideálne miesto na bývanie aj trávenie voľného času,” priblížil Kožík. Projekt, ktorý vyrastie na úpätí Devínskej Kobyly, vďaka množstvu kvalitnej zelene splynie s bezprostredným prírodným okolím.

Okrem Bratislavy pripravuje Proxenta aktuálne rezidenčnú výstavbu aj v Banskej Bystrici. “Sme zatiaľ na začiatku celého procesu, ale už teraz môžem prezradiť, že Banskobystričania sa majú na čo tešiť,” vyjadril sa Pavol Kožík. Projekt, ktorý vyrastie v centre krajského mesta, bude zaujímavý tým, že všetko parkovanie bude sústreďovať výhradne do podzemia. Prijali sme rozhodnutie, že v tomto projekte jednoducho neuvidíte autá. V okolí bytoviek vznikne hodnotný verejný priestor, adekvátny lokalite, v ktorej sa projekt nachádza,” doplnil Kožík.

Práve príťažlivý verejný priestor je popri samotnej stavbe a jej parametroch často kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o investícii do konkrétnej nehnuteľnosti. Nároky obyvateľov na miesto, kde trávia veľkú časť života sa zvyšujú. Chcú mať v blízkosti aspoň základnú občiansku vybavenosť, ale aj dostatok zelene, ihriská a cyklotrasy. Developeri preto investujú aj do vybavenia a infraštruktúry, často nad rámec svojich zákonných povinností. Podľa Juraja Nevolníka, výkonného riaditeľa Penta Investment Group, kvalitný developer má vytvárať hodnotu projektu aj pre ostatných, či už vo forme verejného priestoru alebo iného benefitu pre spoločnosť. Rovnaký názor zastáva aj Ermanno Boeris, obchodný riaditeľ a člen predstavenstva Lucron Group, podľa ktorého kvalitný verejný priestor v konečnom dôsledku len zvýši hodnotu aktíva.   

Chcem sa podeliť

Facebook
Twitter
LinkedIn