Magazín o investovaní

Média

najlepší brokeri

Barbora Kramplová
S klientmi sme si budovali vzťahy 10 rokov. A vyplatilo sa!

“Pre klientov je dôležité, že investujeme do vecí, ktorých sa môžu reálne dotknúť,” hovorí Barbora Kramplová, Senior Investment Broker. V Proxente pracuje už desať rokov. Za toto obdobie sa zmenila nielen Proxenta, ale aj jej klienti. Podľa Barbory ich dnes viac zaujíma, do akých projektov investuje Proxenta ich peniaze.

V Proxente ste takmer od jej začiatkov. Pamätáte si ešte na toto obdobie?

Keď sme začínali, museli sme klientom viac vysvetľovať, kto sme a čo robíme. A samozrejme, aby sme klientov oslovili, museli sme im ponúkať aj vyššie výnosy. Pri začínajúcej spoločnosti je to vzťah rizika a výnosu. Čím menej známa je spoločnosť, tým vyšší výnos musí ponúknuť, aby bola pre klienta atraktívna. Keď to porovnáme s veľkými emitentmi, tak tí už nemusia ponúkať klientom také vysoké výnosy, aby boli pre nich zaujímaví.

Dnes je Proxenta významným hráčom na trhu. V čom je podľa vás výnimočná?

Ako jednu z najväčších výhod vnímam dlhoročne stabilný maklérsky tím. S našimi klientmi sa stále stretávajú tí istí ľudia. Na všetkých našich akciách môžu klienti vidieť tie isté tváre a navzájom sa poznáme. To pri konkurenčných spoločnostiach nebýva zvykom. V tomto biznise je bežná vysoká fluktuácia a u nás sa to prakticky nedeje. Z mnohých firiem volá klientom každý mesiac nový maklér, tu sú roky v kontakte s tými istými ľuďmi.

Vy sama ste v Proxente desať rokov. Ako sa počas tohto obdobia menil klient?

Klient je dnes určite sofistikovanejší a vzdelanejší ako pred desiatimi rokmi. No aj napriek tomu každému klientovi dôsledne vysvetľujem všetky detaily investície. Zo skúseností už viem, že investícia príde až vtedy, keď má klient zodpovedané všetky otázky. Keď klient váha, vtedy je to zvyčajne preto, že ho ešte niečo trápi a nespýtal sa ma otvorene. Väčšinou sú to práve otázky bezpečnosti investície. Preto je aj v mojom záujme, aby boli klienti dostatočne informovaní.   

Portfólio projektov Proxenty je najmä v realitách a potravinárskom sektore, čo sú tradične stabilné odvetvia. Vnímajú to klienti ako výhodu?

Áno, pre klientov je dôležité, že investujeme do vecí, ktorých sa môžu reálne dotknúť. Pri developerských projektoch zasa majú možnosť presvedčiť sa na vlastné oči, ako postupujú stavebné práce na jednotlivých projektoch. Hlavne v tejto dobe vidíme, aký význam má správne rozloženie portfólia a aké dôležité je zaraďovať doňho také investičné projekty, ktoré sú odolné voči kríze.  Vďaka tomu náš biznis dnes nie je ohrozený. Zaujímavé je, že mnohí klienti tomu ešte pred niekoľkými mesiacmi neprikladali takú dôležitosť, ako tomu prikladajú teraz. Takže dnes počujeme chválu aj z ich strany.

Momentálne zažívame pohnuté časy. Ako sa správajú klienti v tejto situácii?  

Našich klientov upokojuje, že to, čo deklarujeme, aj skutočne plníme. Proxenta si vždy plnila svoje záväzky riadne a načas. Aj v týchto dňoch vyplácame investorom výnosy presne podľa plánu, takže naši klienti nemajú žiadny dôvod na obavy.

Čo na svojej práci oceňujete najviac?

Pre mňa je dôležité, že mám možnosť pracovať v stabilnom a kamarátskom kolektíve. Za tie roky sa niektorí kolegovia stali aj mojimi priateľmi, s ktorými sa rada stretnem aj vo voľnom čase.

Práca makléra je náročná najmä psychicky. Čo vám pomáha odreagovať sa?

Popri čase strávenom s manželom a psíkom veľmi rada čítam a varím. Pri tom si najlepšie oddýchnem. Pri varení veľa experimentujem a skúšam nové recepty. Navštevujem aj rôzne kurzy varenia. Absolvovala som napríklad kurz varenia francúzskej či talianskej kuchyne, ale aj kurz prípravy sushi. Zbieram kuchárske knihy a zaujímam sa tiež o bylinky, ktoré si aj sama pestujem.  Okrem varenia tiež veľmi rada pečiem. Preto si ma môj manžel zobral (smiech).

Vydávali ste sa iba nedávno. Ako si klienti zvykajú na vaše nové meno?

Niektorí klienti vedeli, že sa idem vydávať a tí novší ma poznajú už len pod novým menom. Po svadbe som všetkým klientom napísala e-mail s novým priezviskom a prišlo mi skutočne veľa gratulácií, čo ma samozrejme potešilo. Napriek tomu ma niektorí klienti stále oslovujú dievčenským menom. Ale to je v poriadku, veď aj mne samej chvíľu trvalo, kým som si na nové priezvisko zvykla.

Chcem sa podeliť

Facebook
Twitter
LinkedIn